Početna / Programi / Realizacija edukativnih programa u oblastima pametne specijalizacije

Opšti cilj ovog programa je ostvarenje kontinuiranog doprinosa rastu konkurentnosti Crne Gore i izgradnji ekonomije zasnovane na inovacijama i znanju.

Specifični ciljevi ovog programa su:

  • Angažovanje istaknutih profesionalca, naučnika, inovatora i/ili preduzetnika iz zemlje i inostranstva, koji bi u strukturiranom obliku, kroz obuke u trajanju do 6 mjeseci mogli da doprinesu unapređenju znanja i vještina mladih ljudi (učenika, studenata, mladih istraživača i profesionalaca);
  • Jačanje kapaciteta ljudskih resursa za aktuelne i perspektivne naučne i tehnološke oblasti u kojima nacionalni obrazovni sistem još uvijek ne može da razvije potrebne vještine;
  • Afirmacija saradnje obrazovnih institucija i kompanija u cilju kreiranja programa cjeloživotnog obrazovanja primjenom učenja zasnovanag na iskustvu i rješavanju problema u praksi.

Vrijednost granta i procent sufinansiranja

Podnosilac prijave može ostvariti pravo na sredstva iz ove programske linije u iznosu do 10.000 eura.

Sufinansiranje projektnih aktivnosti nije obavezno, a ukoliko postoji može biti od strane Podnosioca prijave, partnera u projektu, donatora i sl.

Ko može da se prijavi?

Na Javni poziv mogu se prijaviti:

  • – mikro, mala i srednja preduzeća (u daljem tekstu MMSP) osnovana kao pravna lica na način kako je to definisano važećim Zakonom o privrednim društvima (“Službeni list CG”, br. 35/2014, 2/2015, 38/2015, 20/2016, 33/2020, 38/2020, 53/2020, 98/2020, 130/2020, 44/2021, 107/2021 i 131/2021, 15/2022, 52/2022, 34/2023, 57/2023, 115/2023 i 26/2024.), kao i Zakonom o računovodstvu (“Sl. list CG”, br. 52/2016), registrovana u Centralnom registru privrednih subjekata Crne Gore (CRPS) sa sjedištem u Crnoj Gori i u većinskom privatnom vlasništvu, pri čemu udio vlasništva velikog privrednog društva ne smije biti veći od 10%;
  • – NVO registrovane u Crnoj Gori;
  • – Javne/privatne ustanove iz oblasti obrazovanja registrovane u skladu sa Opštim zakonom o obrazovanju i vaspitanju.

Prihvatljivi i neprihvatljivi troškovi

Sljedeće kategorije troškova mogu biti finansirane u okviru ovog poziva:

  • Troškovi osoblja angažovanog na projektu. Osoblje angažovano na projektu može biti zaposleno kod Podnosioca prijave ili samo za potrebe realizacije projekta.
  • Troškovi eksternih eksperata/predavača za potrebe realizacije projekta
  • Troškovi opreme, materijala i sitnog inventara za  potrebe  projekta.  Sitni  inventar odnosi se za materijale i uređaje čija je jedinična vrijednost manja od 300,00 eura bez PDV-a.;
  • Troškovi promocije za potrebe projekta;
  • Troškovi službenih putovanja povezanih sa sprovođenjem projekta
  • PDV na prihvatljive troškove za koje aplikant ne može osigurati njegov povraćaj.

Fond zadržava pravo da, u slučaju da procijeni neophodnim, zatraži dokumentaciju kojom se pravdaju budžetirani troškovi.

Neprihvatljivi troškovi

  • Porez na dodatu vrijednost (PDV) za koji je moguće zatražiti povraćaj;
  • Indirektni troškovi nastali direktno kao posljedica sprovođenja projekta;
  • Troškovi koje je podnosilac prijavio, a finansirani su u okviru druge akcije ili programa koji dobije sredstva iz drugih javnih izvora finansiranja;
  • Troškovi reprezentacije;
  • Svi ostali troškovi koji nijesu navedeni u kategoriji prihvatljivih troškova.

Trajanje projekta i period realizacije:

Rok trajanja projekta je od 3 do 6 mjeseci. Planirane aktivnosti moraju biti realizovane od strane Podnosioca prijave do 31. marta 2025. godine.

Način podnošenja prijave

Prijave sa kompletiranom dokumentacijom dostavljaju se u elektronskom obliku putem portala www.programifonda.me

Kontakt e-mail za ovaj Javni poziv u Fondu za inovacije eik@fondzainovacije.me   ili na tel. 020 653-052

U zavisnosti od tematike, obuke moraju trajati minimum pet radnih dana  i sadržati minimum 25% praktičnog rada, prezentaciju primjera dobre prakse, demonstracije, eksperimente i sl.

Toggle title

Na Javni poziv mogu se prijaviti:

  • mikro, mala i srednja preduzeća (u daljem tekstu MMSP) osnovana kao pravna lica na način kako je to definisano važećim Zakonom o privrednim društvima (“Službeni list CG”;
    br. 35/2014, 2/2015, 38/2015, 20/2016, 33/2020, 38/2020, 53/2020, 98/2020, 130/2020, 44/2021, 107/2021 i 131/2021, 15/2022, 52/2022, 34/2023, 57/2023, 115/2023 i 26/2024.), kao i Zakonom o računovodstvu (“Sl. list CG”;, br. 52/2016), registrovana u Centralnom registru privrednih subjekata Crne Gore (CRPS) sa sjedištem u Crnoj Gori i u većinskom privatnom vlasništvu, pri čemu udio vlasništva velikog privrednog društva ne smije biti veći od 10%;
  • NVO registrovane u Crnoj Gori;
  • Javne/privatne ustanove iz oblasti obrazovanja registrovane u skladu sa Opštim zakonom o obrazovanju i vaspitanju.

Provjera prihvatljivosti Podnosioca prijave će se vršiti prije potpisivanja Ugovora o finansiranju, na osnovu Izjave podnosioca prijave i propratne dokumentacije. Međutim, u svrhu dobre administrativne prakse, Fond može da provjeri i zatim isključi podnosioce prijava u bilo kojoj fazi evaluacionog postupka ukoliko je odmah očigledno da oni ne ispunjavaju kriterijume prihvatljivosti.

Na koji način se podnosi prijava?

Prijava se  podnosi u elektronskom formatu, putem portala www.programifonda.me

Da biste pristupili procesu prijave, prvo je potrebno izvršiti korisničku registaciju.

Koji je rok za podnošenje prijave?

Prijave na Javni poziv se dostavljaju putem portala Fonda od 29. maja do 1. jul 2024.

Nepotpune prijave, kao i prijave koje nijesu dostavljene u elektronskom obliku preko portala Fonda i u predviđenom roku za prijavu, neće biti uzete u razmatranje.

Da li jedan podnosilac prijave može podnijeti više prijava?

Da, ali jedan podnosilac prijave (ustanova/organizacija) može ostvariti sredstva po osnovu najviše jedne prijave u okviru ovog Javnog konkursa. Ovo pravilo se ne odnosi na univerzitete u Crnoj Gori.

Da li je obavezno da podnosilac prijave bude upisan u registar inovacione djelatnosti?

Nije obavezno da podnosilac u trenutku prijave bude upisan u Registar inovacione djelatnosti. Međutim, u slučaju odobravanja projekta za finasiranje, podnosilac je obavezan da se registruje u Registar inovacionih djelatnosti Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija do kraja realazacije projekta . Postupak registracije sprovodi se online, putem portala e-Inovacije (https://inovacije.gov.me/).

Koliki je iznos finansiranja i da li je kofinasiranje obavezno?

Podnosilac prijave može ostvariti pravo na sredstva iz ove programske linije u iznosu do 10.000 eura. Sufinansiranje nije obavezno, ali ukoliko Podnosilac prijave može obezbijediti sufinansiranje (sopstveno ili od strane partnera, donatora), potrebno je da u prijavnom obrascu navede iznos sufinansiranja.

Koje aktivnosti su prihvatljive?

Prihvatljive aktivnosti za realizaciju edukacija u prioritetnim oblastima utvrđenim Strategijom pametne specijalizacije Crne Gore (2019-2024) su:

  • Održiva poljoprivreda i lanac vrijednosti hrane;
  • Energija i održiva životna sredina;
  • Održivi i zdravstveni turizam; i
  • Informaciono-komunikacione tehnologije kao horizontalni prioritet

Strategija pametne specijalizacije Crne Gore dostupna je na sljedećoj web stranici.

Fond će u zavisnosti od kvaliteta projekata oprediliti najmanje 70% budžeta za programe edukacija  u sledećim oblastima:

  • biotehnologija, biomedicina, bioproizvodnja;
  • zdravstveni turizam i primjena tehnologija u medicini;
  • razvoj održivog turizma sa fokusom na “zero-waste” tehnologije i digitalizaciju;
  • zelene tehnologije;
  • pametni gradovi;
  • urbana mobilnost;
  • plava ekonomija;
  • vještačka inteligencija, mašinsko učenje, blokčejn tehnologije, tehnologije za razvoj igara, primjena IT tehnologija  u kreativnim industrijama.

Da li aktivnosti projekta mogu biti realizovane sa ciljnom grupom iz samo jednog grada ili treba da obuhvataju ciljne grupe na regionalnom/nacionalnom nivou?

Fond ne definiše uslove za učešće ciljnih grupa u programima edukacija. Preporuka je da programi edukacije uključe što veći broj učesnika iz različitih regiona,  kao i da su kriterijumi za  selekciju učesnika za programe edukacije jasno definisani i javno dostupni.

Postoje li uslovi koje mora da zadovolji plan obuke?

Da. U zavisnosti od tematike, obuke moraju trajati minimum pet radnih dana  i sadržati minimum 25% praktičnog rada, prezentaciju primjera dobre prakse, demonstracije, eksperimente i sl.

Koji troškovi su prihvatljivi?

Sljedeće kategorije troškova mogu biti finansirane u okviru ovog poziva:

  • Troškovi osoblja angažovanog na projektu. Osoblje angažovano na projektu može biti zaposleno kod Podnosioca prijave ili samo za potrebe realizacije projekta;
  • Troškovi eksternih eksperata/predavača za potrebe realizacije projekta;
  • Troškovi opreme, materijala i sitnog inventara za  potrebe  projekta.  Sitni  inventar odnosi se za materijale i uređaje čija je jedinična vrijednost manja od 300,00 eura bez PDV;
  • Troškovi promocije za potrebe projekta;
  • Troškovi službenih putovanja povezanih sa sprovođenjem projekta;
  • PDV na prihvatljive troškove za koje aplikant ne može osigurati njegov povraćaj.

Fond zadržava pravo da, u slučaju da procijeni neophodnim, zatraži dokumentaciju kojom se pravdaju budžetirani troškovi.

Da li postoji neko ograničenje za raspodjelu budžeta u okviru kategorija troškova ? Recimo da troškovi osoblja angažovanog na projektu ne mogu biti veći od određenog procenta ukupno odobrenog budžeta?

Ne postoje posebna pravila za raspodjelu budžeta u okviru kategorija troškova. Preporuka Fonda je da planirani troškovi moraju biti razumni, opravdani i u skladu sa tržišnim cijenama i planiranim aktivnostima kako bi se postiglo dobrog finansijsko upravljanje projektom, posebno u pogledu ekonomičnosti i efikasnosti. Komisija za evaluaciju će procjenjivati kvalitet predloženog plana implementacije projekta. U slučaju da je projekat pozitivno ocijenjen i predložen za finansiranje, Fond može zahtijevati u fazi pregovora dodatnu dokumentaciju kojom se pravdaju budžetirani troškovi i zahtijevati korekcije predloženog budžeta u skladu sa preporukama Komisije kako bi se uklonile sve očigledne aritmetičke greške i/ili neprihvatljivi troškovi.

Šta ukoliko tokom realizacije projekta dođe do nepreviđenih okolnosti usled kojih je nemoguće projekat realizovati u predviđenom roku?

Ukoliko tokom realizacije projekta dođe do nepredviđenih okolnosti koje onemogućavaju izvršenje projekta u planiranom roku, neophodno je blagovremeno obavijestiti Fond pisanim putem (e-mailom).

Svaka izmjena u dinamici odobrenih aktivnosti ili budžeta projekta u iznosu većem od 10% od ukupnog predviđenog iznosa za kategoriju troška, uzrokovana nepredviđenim okolnostima zahtijeva odobrenje Fonda. U tom slučaju, potrebno je potpisati Aneks Ugovora o finansiranju, koji precizira novi rok za realizaciju.

Šta ukoliko se desi da se cijena opreme/usluga koja je predviđena odobrenim budžetom projekta promijeni na tržištu do trenutka realizacije aktivnosti?

Ukoliko tokom realizacije projekta na tržištu dođe do promjene cijene opreme/usluga koje su planirane u odobrenom budžetu , neophodno je blagovremeno obavijestiti Fond pisanim putem (e-mailom). Korisnik granta može bez odobrenja Fonda raditi izmjene odobrenog budžeta unutar svake kategorije troška, do 10% od ukupnog predviđenog iznosa za kategoriju troška. U tom slučaju obavezno je obavijestiti Fond o opravdanim razlozima za realokaciju budžeta između kategorija troškova i dostaviti izmijenjeni budžet pisanim putem (e-mailom).

Da li se finansiraju projekti koji su realizovani u tekućoj godini prije objavljivanja Javnog poziva, odnosno da li se mogu zahtijevati sredstva za refundaciju već realizovanih aktivnosti?

Ne finansiraju se projekti realizovani prije objavljivanja Javnog poziva u tekućoj godini. Takođe, neprihvatljivi su i troškovi vezani za realizaciju projektnih aktivnosti koji su nastali prije potpisivanja Ugovora o finansiranju.

Da li se moraju poštovati određena pravila prilikom promotivnih aktivnosti projekta?

Korisnici granta obavezni su da primjenjuju Pravila za vidljivost i komunikaciju Fonda i koriste zvanične vizuale Fonda za sve promotivne aktivnosti planirane u okviru projekta. Ove obaveze definsane su Ugovorom o finansiranju projekta.

Gdje se mogu preuzeti Uputstva za komunikaciju i vidljivost Fonda i zvanični vizuali?

Uputstva za komunikaciju i vidljivost i zvanični vizuali (logo Fonda i sl.) dostupni su na web sajtu Fonda u sekciji Vidljivost (https://fondzainovacije.me/vidljivost/)

Da li se pripremljeni promotivni materijali, saopštenja za medije, najave događaja i sl. moraju slati Fondu na odobrenje?

Da. Korisnici granta obavezni su da pripremljene promotivne materijale, saopštenja za medije, najave događaja i sl. pošalju na odobrenje Fondu. Materijale je potrebno dostaviti na e-mail adrese: press@fondzainovacije.me i eik@fondzainovacije.me najkasnije sedam dana prije planirane objave kako bi se blagovremeno otkolonile eventualne nepravilnosti. Tek nakon dobijene pismene saglasnosti Fonda putem e-maila da je dostavljeni materijal u skladu sa Uputstvom za komunikaciju i vidljivost, korisnici ganta mogu krenuti u realizaciju planiranih promotivnih aktivnosti.

Koliko je trajanje projekta i koji je rok za realizaciju?

Rok trajanja projekta je od 3 do 6 mjeseci. Planirane aktivnosti moraju biti realizovane od strane Podnosioca prijave do 31. marta 2025. godine.

Nakon koliko vremena se objavljuju rezulatati Javnog poziva?

Fond će obavijestiti svakog Podnosioca prijave o ishodu, u roku od 60 dana od zatvaranja Javnog poziva. Spisak projekata izabranih za finansiranje biće objavljen na sajtu Fonda.

Na koji način se vrši ocjenjivanje prijava?

Postupak evaluacije sastoji se iz dva koraka:

  1. Administrativna provjera – podrazumijeva provjeru formalne ispunjenosti uslova Javnog poziva;
  2. Proces evaluacije projektnih prijava koji sprovodi Komisija imenovana od strane Fonda.

Sve prijave koje su zadovoljile administrativne kriterijume ulaze u postupak evaluacije u skladu sa kriterijumima odabira koji su objavljeni u Javnom pozivu.

Na kom jeziku se podnosi prijava?

Prijava se podnosi na crnogorskom jeziku.

Kome se mogu obratiti za dodatna pitanja vezana za priremu prijave?

Za sva dodatna pitanja u vezi pripreme prijave, možete se obratiti putem e-maila na adresu eik@fondzainovacije.me. Osim toga, postavljanje pitanja je omogućeno i tokom online info sesija, koje Fond redovno organizuje tokom trajanja Javnog poziva.

Informacije o vremenu održavanja info sesija redovno se objavljuju na web sajtu i društvenim mrežama Fonda. (www.fondzainovacije.me, LinkedIn, Facebook i Instagram)

Da li Fond isplaćuje cjelokupan iznos finasiranja unaprijed ili postoji neko sredstvo obezbjeđenja u slučaju neispunjenja projektnih aktivnosti i ciljeva?

Prva isplata u visini od 80% od ukupno odobrenog finansiranja od strane Fonda, izvršiće se u roku od deset radnih dana od dana potpisivanja Ugovora. Preduslov za isplatu preostalih sredstava u iznosu od 20% od ukupno odobrenog budžeta je dostavavljanje finalnog izvještaja i pozitivna ocjena tog izvještaja. U slučaju odobrenja sredstava za realizaciju projekta, Podnosilac prijave potpisuje Ugovor sa Fondom koji detaljnije definiše uslove u slučaju neispunjenja planiranih aktivnosti, kao i obaveze u vezi sa izvještavanjem.

Da li se podnosi Izvještaj Fondu o realizaciji aktivnosti projekta?

Nakon realizacije projekta, dobitnici granta dužni su da dostave finalni Izvještaj o realizaciji projekta. Finalni izvještaj obuhvata narativni izvještaj, finansijski izvještaj kao i dodatnu dokumentaciju. Rok za podnošenje izvještaja je najkasnije 15 dana nakon završetka projekta. Finalni izvještaj dostavlja se isključivo putem portala Fonda. Uputstvo za pripremu finalnog izvještaja kao i obrasci za izvještavanje mogu se preuzeti sa istog portala.

U narativnom izvještaju treba opisati postignute rezultate, dok finansijski izvještaj treba da pruži detaljno opravdanje troškova koji su nastali tokom projekta, uz pridržavanje odobrenog budžeta. Prateću dokumentaciju za finansijski izvještaj, kao što su fakture, računi, bankovni izvodi, itd., treba čuvati u dokumentaciji projekta, a nije je potrebno slati Fondu, osim ako Fond izričito zatraži (obično kao zahtjev za dostavljanje dokumenata u vezi sa određenim troškom, po principu slučajnog izbora ili direktnih posjeta korisniku granta)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment